Sök:

Sökresultat:

1987 Uppsatser om Elev-lärar interaktioner - Sida 1 av 133

IdrottslÀrares förhÄllningssÀtt till pojkar respektive flickor i undervisningen

Syftet med uppsatsen var att undersöka hur lĂ€rare inom idrott och hĂ€lsa ser pĂ„ likabehandling och hur det arbetas med detta pĂ„ skolorna. Fem lĂ€rare observerades under totalt 20 tillfĂ€llen och intervjuades dĂ€refter. Resultatet frĂ„n undersökningen var att pojkar fick flest interaktioner dĂ€r lĂ€rarna tog initiativ. De flesta interaktioner var i form av tillrĂ€ttavisningar. Även för flickorna var tillrĂ€ttavisningar den dominerade formen av interaktioner.

Synskadad och social: Ett arbete om funktionsnedsÀttning och sociala interaktioner

I detta examensarbete behandlas synskadade personers upplevelser kring sociala interaktioner. Synskadade personer kan uppleva olika problematiska situationer i sociala interaktioner pÄ grund av sin funktionsnedsÀttning. Syftet var att, via en kvalitativ metod och intervjuer med tio synskadade personer, ta del av deras tankar, Äsikter och erfarenheter och kunna finna strategier, som dessa personer anvÀnder sig av för att hantera och förebygga de problem som kan uppstÄ. Vidare, hur synskadade personer upplever sitt eget och andras bemötande i sociala interaktioner, vilka problem de eventuellt har upplevt i dessa situationer samt hur de har hanterat dessa problem undersöktes. Resultaten visar pÄ olika problem som synskadade personer nÄgon gÄng har upplevt i sociala interaktioner.

Resursinteraktion ? En fallstudie av Kiviks Musteri

Resurser existerar i alla delar av ett företag. Interaktioner mellan resurser Àr ett fenomen som stÀndigt sker och pÄverkar ett företag. Studier om resursinteraktioner och dess samband Àr ett relativt outforskat Àmne. I vÄrt fall har vi utgÄtt frÄn fyra fokala produkter (produkter i fokus), som interagerar med andra resurser i dess nÀrhet. VÄr studie förklarar hur dessa interaktioner pÄverkar olika beroendeförhÄllanden (ekonomiska, sociala samt teknologiska).

Att lÀra sig dansen i arbetsalliansen : En kvalitativ skildring av en personalgrupps sociala interaktioner inom en stödverksamhet

Det Àr viktigt att personalgrupper inom behandlings- och stödverksamheter prÀglas av positiva sociala interaktioner och lyckade ritualer för att uppfylla funktionalitet och effektivitet. Brist pÄ positiva sociala interaktioner och lyckade ritualer riskerar att skapa en personalgrupp som prÀglas av oenighet och konflikter. Studien syftar sÄledes till att undersöka hur sociala interaktioner i en personalgrupp inom en stödverksamhet inverkar pÄ det dagliga arbetet. Studien syftar Àven till att undersöka hur en positiv och funktionell personalgrupp skapas genom samspel mellan gruppmedlemmarna. Vidare diskuteras relationen mellan personalgruppens funktion och klienterna.

VÀrdeskapande i sociala interaktioner : Ett innovativt synsÀtt pÄ kundförstÄelse genom interaktion och engagemang

 FrÄgestÀllning: Vilka nyckelaktiviteter anvÀnder sig företag av för att skapa vÀrde tillsammansmed sina kunder i sociala interaktioner?Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka aktiviteter respondentföretagen utför i sinvÀrdeskapande process tillsammans med sina kunder och anvÀndare i sociala interaktioner meddessa.Metod: En kvalitativ undersöknings design dÀr semistrukturerade intervjuer utfördes medmÄlstyrt urval av 7 respondenter frÄn olika företag i olika branscher.Slutsats: Studien visar att de företagen som undersökts Àgnar sig Ät olika typer avnyckelaktiviteter i den vÀrdeskapande processen med kund i sociala interaktioner. Det finns vissanyckelaktiviteter som Àr gemensamma för de olika företagen och vissa anvÀnds mer flitigt ellerframgÄngsrikt Àn andra. Oavsett vilka aktiviteter som utförs och oavsett företag sÄ visar studienatt det finns en grundlÀggande process. Denna bestÄr av att företaget skickar ut nÄgon form avoutput som nÄr kunden och engagerar denna.

?Man go?mmer sin McDonaldspa?se under jackan typ.? :  Interaktioners upplevda effekt pa? unga tjejers kroppsuppfattning.

Den psykiska oha?lsan bland unga tjejer i Sverige o?kar kraftigt. Studier visar pa? att interaktioner som, fo?r individerna, upplevs som negativa kan skapa en negativ kroppsuppfattning hos dessa. Syftet med studien a?r, utifra?n ett interaktionistiskt perspektiv, att underso?ka hur en grupp unga tjejers kroppsuppfattning kommer till uttryck i samtal kring kost.

Undervisa genom att lyssna : Interaktion i klassrummet

Denna klassrumsstudie fokuserar hur matematiklÀrare lyssnar pÄ sina elever. TvÄ olika lÀrares lyss­nande har observerats i klassrummet. Interaktioner i klassrummet har spelats in, transkriberats och analyserats med fokus pÄ lÀrares lyssnande i en fenomenografisk ansats. Ambitionen Àr att försöka karaktÀrisera lÀrares lyssnande. Ett lyssnande ramverk som utformats av Davis (1997) och Yackel et al.

Matematik och genus : en studie av lÀrares agerande och attityder

Syftet med denna undersökning var att studera vilka förutsÀttningar tjejer och killar har i matematikundervisningen pÄ gymnasiet utifrÄn lÀrarens agerande och attityder. För att undersöka detta observerades fyra matematiklÀrare pÄ ett gymnasium under totalt femton lektioner och dÀrefter intervjuades lÀrarna. Min observationsstudie visade att lÀrarna inte behandlade eleverna olika under genomgÄngarna, men att tjejerna hade mest lÀrarkontakt under lektionernas rÀkneövningar. Dessutom hade tjejerna generellt lÀngre samtal och fler samtal med ett matematiskt innehÄll jÀmfört med killarna. De flesta av lÀrar-elev-interaktionerna startade eleverna sjÀlva, men tjejerna inledde fler lÀrarinteraktioner Àn killarna.

Sveriges ??nya arbetarparti??, ett pÄstÄende eller en verklig förÀndring? : En ideologisk undersökning av moderaternas partiprogram

Uppsatsens syfte var att presentera och analysera exempel pÄ hur tvÄ elever utövade inflytande överen kollaborativberÀttelse de skrev i ett klassrum modellerat efter Tragetons modell att skriva sig tilllÀsning. Vidare var syftet att synliggöra de lÀrdomar som kan dras frÄn att i denna studie med ensamtalsanalytisk metod analysera interaktioner i samspelet runt skriv- och lÀsinlÀrningen i skolan.Materialet som presenteras i denna uppsats samlades in med tvÄ filmkameror och en diktafon somfokuserade pÄ ett par elever som arbetade med att skriva en berÀttelse tillsammans. Segment av detinsamlade materialet presenterades sedan i form av transkriptioner som lÄg till grund för analysen.Resultaten synliggör ett antal olika interaktioner dÀr deltagarna utövar inflytande över materialetoch i begrÀnsad utstrÀckning hur texten vÀxer fram i förhÄllande till dessa interaktioner. Uppsatsenvisar ocksÄ pÄ ett antal lÀrdomar som kan dras med hÀnsyn till insamling av och presentation avdetta material vid analys av skriv- och lÀsinlÀrningen i skolan..

LĂ€kemedelsinteraktioner: farmaceutisk viktig kunskap

DÄ jag som receptarie kommer att ha ett ansvar nÀr jag expedierar lÀkemedel ville jag lÀra mig mer om interaktioner (samspelet) mellan olika lÀkemedel samt interaktioner mellan traditionellt vÀxtbaserade lÀkemedel (TVBL) och vanliga lÀkemedel. Min avgrÀnsning gÀllande TVBL kom att bli interaktioner mellan johannesört och vanliga lÀkemedel och detta dÀrför att johannesört Àr det vÀxtbaserade lÀkemedel som interagerar mest och kan stÀlla till det ordentligt vid fel kombinationer. Som receptarie har jag ett ansvar gentemot apotekskunden och dÀrför kÀnde jag att jag ville fördjupa mig i interaktionsproblematiken. Den farmaceutiska kompetensen innefattar i hög grad kunskapen om lÀkemedelsinteraktioner. Farmaceuter arbetar sida vid sida med sjukvÄrden och har ofta kontakt med förskrivande lÀkare och dÄ kan det vara bra att rent professionellt kunna hur specifika interaktioner yttrar sig.

?Varje dag Àr ett nytt möte med barn? - Pedagogers syn pÄ bemötande i förskoleklasser

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka pedagogers syn pÄ kommunikationen mellanpedagog och elev och vad som kÀnnetecknar ett bra respektive dÄligt bemötande.Intervjuer med sju pedagoger i tvÄ olika arbetslag utgör den empiriska delen. Iundersökningen framkommer det hur viktiga de dagliga mötena Àr samt att sompedagog uppmÀrksamma varje elev. Att utgÄ frÄn varje elev och denneserfarenheter frÀmjar ett gott bemötande. Ett konsekvent kroppssprÄk med tydligabudskap leder till ökad förstÄelse och fÀrre missförstÄnd. Den huvudsakligaanledningen till dÄligt bemötande Àr tidsbrist som kan orsaka en bristfÀllig relationmellan pedagog och elev..

Eleven i dokumenten : En textstudie om eleven i styrdokumenten ur ett individ- och grupperspektiv

Skolan styrs av olika styrdokument, dessa dokument finns pÄ nationell- kommunal- ochskolnivÄ. Det Àr kommunen som ansvarar att upprÀtthÄlla mÄlen som stÄr skrivna i de olikastyrdokumenten. Syfte med arbetet Àr att studera texterna som styr skolan, specifiktförÀndringen av begreppet elev. Studien fokuserar pÄ eleven i tre styrdokument, SOU1992:94, Lpf 94 och en kommunal skolplan. Metoden som anvÀnds Àr textanalys med tvÄinriktningar, innehÄllsanalys och diskursanalys.

Ochristelig ondska och illistige practiquer : En narratologisk-retorisk analys av bönebrev till Svea HovrÀttvid en svensk hÀxprocess 1675?76

Uppsatsens syfte var att presentera och analysera exempel pÄ hur tvÄ elever utövade inflytande överen kollaborativberÀttelse de skrev i ett klassrum modellerat efter Tragetons modell att skriva sig tilllÀsning. Vidare var syftet att synliggöra de lÀrdomar som kan dras frÄn att i denna studie med ensamtalsanalytisk metod analysera interaktioner i samspelet runt skriv- och lÀsinlÀrningen i skolan.Materialet som presenteras i denna uppsats samlades in med tvÄ filmkameror och en diktafon somfokuserade pÄ ett par elever som arbetade med att skriva en berÀttelse tillsammans. Segment av detinsamlade materialet presenterades sedan i form av transkriptioner som lÄg till grund för analysen.Resultaten synliggör ett antal olika interaktioner dÀr deltagarna utövar inflytande över materialetoch i begrÀnsad utstrÀckning hur texten vÀxer fram i förhÄllande till dessa interaktioner. Uppsatsenvisar ocksÄ pÄ ett antal lÀrdomar som kan dras med hÀnsyn till insamling av och presentation avdetta material vid analys av skriv- och lÀsinlÀrningen i skolan..

Att utöva inflytande över textinnehÄllet i ett skriva sig tilllÀsnings klassrum : En samtalsanalytisk studie av tvÄ förstaklasselevers kollaborativa skrivande

Uppsatsens syfte var att presentera och analysera exempel pÄ hur tvÄ elever utövade inflytande överen kollaborativberÀttelse de skrev i ett klassrum modellerat efter Tragetons modell att skriva sig tilllÀsning. Vidare var syftet att synliggöra de lÀrdomar som kan dras frÄn att i denna studie med ensamtalsanalytisk metod analysera interaktioner i samspelet runt skriv- och lÀsinlÀrningen i skolan.Materialet som presenteras i denna uppsats samlades in med tvÄ filmkameror och en diktafon somfokuserade pÄ ett par elever som arbetade med att skriva en berÀttelse tillsammans. Segment av detinsamlade materialet presenterades sedan i form av transkriptioner som lÄg till grund för analysen.Resultaten synliggör ett antal olika interaktioner dÀr deltagarna utövar inflytande över materialetoch i begrÀnsad utstrÀckning hur texten vÀxer fram i förhÄllande till dessa interaktioner. Uppsatsenvisar ocksÄ pÄ ett antal lÀrdomar som kan dras med hÀnsyn till insamling av och presentation avdetta material vid analys av skriv- och lÀsinlÀrningen i skolan..

Att leda en vilsen mÀnniska tillbaka till livet : En kvalitativ studie om stödpersoners egna syn pÄ sitt stödpersonsuppdrag inom psykiatrins tvÄngsvÄrd

Uppsatsens syfte var att presentera och analysera exempel pÄ hur tvÄ elever utövade inflytande överen kollaborativberÀttelse de skrev i ett klassrum modellerat efter Tragetons modell att skriva sig tilllÀsning. Vidare var syftet att synliggöra de lÀrdomar som kan dras frÄn att i denna studie med ensamtalsanalytisk metod analysera interaktioner i samspelet runt skriv- och lÀsinlÀrningen i skolan.Materialet som presenteras i denna uppsats samlades in med tvÄ filmkameror och en diktafon somfokuserade pÄ ett par elever som arbetade med att skriva en berÀttelse tillsammans. Segment av detinsamlade materialet presenterades sedan i form av transkriptioner som lÄg till grund för analysen.Resultaten synliggör ett antal olika interaktioner dÀr deltagarna utövar inflytande över materialetoch i begrÀnsad utstrÀckning hur texten vÀxer fram i förhÄllande till dessa interaktioner. Uppsatsenvisar ocksÄ pÄ ett antal lÀrdomar som kan dras med hÀnsyn till insamling av och presentation avdetta material vid analys av skriv- och lÀsinlÀrningen i skolan..

1 NĂ€sta sida ->